Monday, 23 September 2013

Wolkenbrei Design Story I

Ik werd een paar weken geleden gevraagd om een vestje te maken voor een de baby van een collega van... in ieder geval iemand die ik niet persoonlijk ken. Dit vond ik heel erg leuk, want het is mijn bedoeling dat mensen bij Wolkenbrei aankloppen als ze cadeaus voor baby's zoeken. Nou bleek wel dat die collega een schoonzus is van mijn beste vriendin van de basisschool. In die tijd waren we onafscheidelijk, maar dat is op de middelbare school snel verwaterd. Niet erg, want ik ben niet sentimenteel genoeg om relaties te onderhouden alleen omdat het relaties zijn. Mensen groeien uit elkaar, mensen leren elkaar kennen, het is allemaal goed. Ik herinner me mijn vriendin dus voornamelijk aan de hand van onze basisschooltijd. Het meisje dat ik toen kende is de inspiratie geworden voor dit baby-vestje.

A few weeks ago I was asked to design and make a cardigan for a baby of a colleague of a... well, in any case someone I don't personally know. I was really happy with this, because it is my intention for Wolkenbrei to be a place where people find baby gifts. As it happens, this colleague is the sister-in-law of my best friend from primary school. When we were kids, we couldn't be separated, but in high school we grew apart. No problem, I am not sentimental enough to keep a relationship for the sake of the relationship. People grow apart, people meet, it's all good. Consequently, I remember my friend mostly from our primary school times. The girl I knew then was the inspiration for this baby cardigan. 

Op de basisschool vond ik mijn vriendin het mooiste meisje dat ik ooit had gezien. Ze was half Indonesisch en had prachtig lang zwart haar. Ik herinner me nog alle rituelen die gepaard gingen met dat haar, van haar moeder die wekelijks haar pony knipte tot het kammen en het vlechten. Met carnaval (ik kom uit het zuiden) werd het haar goed ingezet: ze verkleedde zich regelmatig als Indiaan. Ik kon bijna niet anders dan een Indianen-vestje maken voor haar nichtje. Natuurlijk wilde ik het niet te letterlijk maken, want ik was niet gevraagd om een carnavalskostuum te maken.

My best friend in primary school was the most beautiful girl I had ever seen. She was half Indonesian and had the longest, blackest hair. I remember all the rituals that went along with the hair, from her mum cutting her bangs weekly, to the combing and the braiding. For carnaval (I am from the catholic south of the Netherlands) the hair was always a good asset: she often dressed up as a Native American. It felt natural to me to create an Indian-like cardigan for my friend's niece. Of course it shouldn't be too literal, because I wasn't asked to make a carnaval costume. 

Dit is het resultaat:

This is the result:



Ik heb mezelf eerder dit jaar leren haken en ik wilde graag voor het eerst een gehaakt vestje maken. De textuur die ontstaat bij haken leek me uitermate geschikt voor een Indiaan-achtig vestje. Het was voor mij ook een logische keuze om een vierkante hals te maken. Ten slotte heb ik het vestje gedecoreerd met strepen. Niet in de meeste typische Indianen-kleuren, maar wel met die referentie in gedachten. Ik ben erg blij met het resultaat. Het vestje doet me denken aan het meisje dat ooit mijn beste vriendinnetje was en ik hoop dat haar nichtje het met veel plezier zal dragen.

Earlier this year I tought myself to crochet. I wanted to make my first crochet cardigan. The texture that crochet stitches make seemed very appropriate for an Indian-inspired cardigan. And the choice for a square neckline was obvious to me as well. Finally, I decorated the cardigan with stripes. They are not in the most typical Native American colours, but I did have this reference in mind. I am really happy with the result. The cardigan reminds me of the girl that was once my best friend and I hope her niece will enjoy wearing it. 

3 comments:

  1. This is wonderful - look forward to watching this blog :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you :D I will try to update it frequently, although sometimes I feel like I have nothing to write about..

      Delete
  2. Beautiful result! I really like the square neckline, and I looks like a very sturdy sweater, perfect for little'uns! :) Keep up the excellent work, golden Girl!

    ReplyDelete